2020 November 29 - يکشنبه 09 آذر 1399
آسیب های روابط عمومی
کد خبر: ١ تاریخ انتشار: ٢٨ ارديبهشت ١٣٩٩ - ٠٠:٢٥
صفحه نخست » عمومی » یادداشت
به بهانه روز ارتباطات
آسیب های روابط عمومی

در این تعریف 30 کلمه آمده است: روابط عمومی یک شیوه مدیریت تصمیم گیری است که وظیفه ایجاد روابط و منافع بین سازمان ها و مخاطبان آنها بر اساس ارسال اطلاعات از طریق روش های ارتباطی اخلاقی و قابل اعتماد را بر عهده دارد.

 به بهانه روز ارتباطات و روابط عمومی                                             
همین نامگذاری یک روز در تقویم جهانی به عنوان روز ارتباطات و روابط عمومی نشان از اهمیت و جایگاه ویژه ارتباطات ونقش کلیدی و بی بدیل آن در توسعه و پیشرفت سازمانها در عصر جدید می باشد.تغییرات و دگرگونی سریع در عصر جدید، سازمانها را ناگزیر از داشتن ارتباطات با بدنه های مختلف اجتماعی، سازمانها،مخاطبین و از همه مهمتر ارتباط با افکار عمومی و مدیریت ان نموده است.
 آنچیزی که این حقیر را وادار به نگاشتن این یاداشت راجع به مبحث اهمیت ارتباطات و روابط عمومی نموده است  آسیب های روابط عمومی در سطح استان و البته نگرش و نگاه مدیران به این مقوله مهم است.
 برای ورود به بحث ابتدا لازم است تعاریفی از روابط عمومی و کارکردهای آن یادآوری کنیم:یکی از جامع ترین تعاریف مربوط به اسکارتلیپ می باشدکه  می گویدروابط عمومی :اداره کردن وظایف،شناسایی،ایجاد ، حفظ و نگهداری روابط حسنه و مطلوب بین سازمان و جامعه است.جامعه ای که توفیق و ناکامی یک سازمان به آن وابسته است.                                        یا در تعریف دیگری گفته شده که روابط عمومی بخشی از وظایف مدیریت سازمان هست عملی است ممتد، مداوم و طرح ریزی شده که از طریق آن، افراد ،سازمانها میکوشند تا تفاهم و پشتیبانی کسانی را که با آنهاسروکار دارند، بدست آورند. و یا تعاریف دیگری از جمله آیینه تمام نمای سازمانه،ا چشم و گوش سازمان نیزذکر نمودند.                                                             انجمن بین المللی روابط عمومی (IPRA)، تعریف جدیدی از روابط عمومی را ارائه کرده است.
 در این تعریف 30 کلمه آمده است: روابط عمومی یک شیوه مدیریت تصمیم گیری است که وظیفه ایجاد روابط و منافع بین سازمان ها و مخاطبان آنها بر اساس ارسال اطلاعات از طریق روش های ارتباطی اخلاقی و قابل اعتماد را بر عهده دارد.
 تعمدا اینجانب تعاریف روابط عمومی را در ابتدای نوشتارم ذکر کردم تا تعریف صحیح و مدرن روابط عمومی متفاوت از آنچه که رویکرد مدیران استان نسبت به جایگاه سازمانی روابط عمومی است درک کنیم. و از قضا نگرانی بنده همین موضوع هست که نگرشی که به موضوع روابط عمومی در سطح استان هست یک نگاه سطحی و نازل هست و تاکنون به اهمیت و کارکرد روابط عمومی ها و نقش سازنده ان در پیشبرد اهداف سازمان توجه مطلوبی نشده است.آنچه که در تعاریف مشخص شده نقش روابط عمومی در مدیریت افکار عمومی هست مدیران و مسئولین محترم روابط عمومی باید بدانند که روابط عمومی چکونه شکل میگیرد و اهمیت ان را در راس جریان اجتماعی،سیاسی،اقتصادی بدانند و مهمتر اینکه باید بدانند شکست و موفقیت هر سازمانی در گرو ارتباط موثر و سازنده با افکار عمومی است و آماده سازی و تسهیل افکارعمومی برای پیشبرد برنامه هاست.روابط عمومی ها باید با مواجهه درست با افکار عمومی در وهله اول شناخت درستی از افکار عمومی یعنی نحوه شکل گیری،تغییر و مدیریت صیح آن را بیاموزند و با ارزیابی دقیق و افکار سنجی صحیح بازخورد مناسب را به مدیریت سازمان منعکس نماید.
 وبا ایفای نقش میانجی زمینه را برای تصمیم گیری صحیح مدیریت فراهم ،و به عنوان ابزار اصلی مدیریت اطمینان خاطر را راجع به تصمیمات سازمانی در مدیریت سازمان ایجاد نمایند.و به مدیریت سازمان کمک کند که به افکار عمومی مطلع و نسبت به ان حساس و پاسخگو باشد.به طور خلاصه روابط عمومی در ترسیم و معرفی برنامه ها نقش کلیدی دارد و شخصیت و اقتدار هر دستگاهی به این بستگی دارد که به چه شکلی معرفی گردد و یک روابط عمومی قوی می تواند آینده نگر،اعتماد ساز و بحران ستیز باشد و  دورنمایی واقعی از آینده را برای سازمان ایجاد نمایدو زمینه را برای اجرای موفق برنامه ها و تحقق اهداف سازمانی مهیا نماید.لذا با این نقش حیاتی و کارکرد مهم روابط عمومی پیشنهاد می گردد که مدیران سازمانها روابط عمومی ها را محدود به کارهای سطحی و دم دستی از جمله نصب بلاکارد و تشریفات معمول ننماید هر چند این امر در جای خود ضروری است.همچنین با آموزش صحیح دست اندرکاران روابط عمومی آنها را با دانش روز ارتباطات و تعامل صحیح مبتنی بر اعتماد و اخلاق با جامعه فراهم نمایند. علی عسکری کارشناس ارشد ارتباطات 27اردیبهشت 99



g

Share
* نام:
* ایمیل:
* نظر:
* کد امنیتی:
  

پربازدیدترین ها
آخرین مطالب